23 september 2011 | Commentaren (0)

99% Waar: Donatella Versace

ds1.jpgOmdat er nog altijd mensen zijn die nog geen exemplaar van dS Weekblad hebben kunnen bemachtigen (en bijgevolg ook niet weten of het nu 99% waar is dat ik daarin de rubriek 99% waar voor mijn rekening neem; laat staan dat ze weten wat die rubriek precies inhoudt), heb ik hieronder eenmalig (!) een aflevering gepost - die van vorig weekend, met Donatella Versace. Voor die met Anthony Kiedis, Justin Timberlake en Roman Polanski (morgen) moet u dus in het weekend De Standaard kopen.

 

Oh, en voor de duidelijkheid: één van onderstaande stellingen is dus niet waar (de oplossing staat onderaan). En ja, de rubriek had dus eigenlijk 92,31% waar moeten heten, maar voor u zichzelf die bedenking maakt, ask yourself one question: kan ik op dit moment écht niets interessanter doen met mijn hersenen?



99% WAAR: DONATELLA VERSACE

ds2.jpgWoensdag start in Milaan de modeweek en daar hoort uiteraard een modeshow van Versace bij – signé Donatella Versace, the mother of modern fashion shows. Toch?

1) Hoewel (mode)journalisten Donatella aanvankelijk afdeden als de domme, blonde muze van Gianni Versace, staat de jongere zus van de designer erop dat ze van meet af aan een actieve rol in het bedrijf heeft gespeeld. Oké, ze was zijn muze, maar ook zijn voornaamste criticus. Bovendien ontwierp ze zelf ook accessoires en ze ontfermde zich over het imago van het modehuis –  bij voorkeur met een cocktail in de hand aan boord van een jacht in de baai van Saint-Tropez, maar hey, it’s fashion, baby!


2) In 1989 kreeg Donatella, onder het wakende oog van broerlief, haar eigen vrouwencollectie: Versus. Een tevreden modepers kleefde er het etiket ‘rock chique’ op en later volgde een mannenlijn en uiteraard ook een eigen parfum. Om het hoofd te bieden aan de crisis in de mode-industrie, werd Versus in 2005 stopgezet. Maar in 2009 huurde Donatella hotshot designer Christopher Kane in om haar baby nieuw leven in te blazen. Met succes.


3) Als professionele drama queen weet Donatella als geen ander hoe je een spraakmakende modeshow in elkaar moet steken, en dat is precies wat ze de afgelopen dertig jaar voor Versace gedaan heeft.


4) ‘Fame on fame means more fame. It does not take away anything – it adds!’ Het klinkt onwaarschijnlijk, maar er was een periode dat designers voor hun modeshows vooral geen bekende koppen inhuurden, uit schrik dat ze de aandacht van de kleren zouden afleiden. Donatella overtuigde haar broer om het net wel te doen: in 1991 liet de ontwerper Christy Turlington, Linda Evangelista, Cindy Crawford en Naomi Campbell zijn herfstcollectie op de catwalk voorstellen, terwijl ze meezongen met George Michaels Freedom! ’90 – net als in de videoclip. Het tijdperk van supermodellen was definitief ingezet en geen enkele modeshow zag er nadien nog hetzelfde uit.


5) Omdat een modehuis niet genoeg parfums in zijn portefeuille kan hebben: in 1995 droeg Gianni het reukwater Blonde op aan zijn zus.


6) Op vraag van Madonna, die zowel in 1995 als in 2005 (voor tien miljoen dollar en twee jaar gratis kleren) het gezicht werd van Versace, ontwierp Donatella in 1996 de kleren voor Alan Parkers musicalverfilming Evita.


7) Tot ieders verbazing stelde Donatella in oktober 1997 – amper drie maanden na de moord op Gianni – de nieuwe collecties van Versace voor. Maar hoe goed die toen ook werden ontvangen, het zou nog zeker twee jaar duren voor Donatella niet langer als ‘de zus van’, maar als ‘de opvolger van’ werd beschouwd.


8) Donatella zette definitief een punt achter het tijdperk van haar broer door Jennifer Lopez in 2000 naar de Grammy’s te sturen in een groene jurk met een decolleté om ‘Open Sesame’ tegen te zeggen. De jurk staat sindsdien bekend als The Jungle Dress en kwam als vijfde uit een Britse enquête naar de meest iconische jurk aller tijden.


9) Vintage foto’s zijn verschrikkelijk schaars, maar (veel) vroeger zag de Italiaanse er eigenlijk zo slecht nog niet uit. Vandaag wordt Donatella, na onnoemelijk veel chirurgische ingrepen en Botox-spuiten, zonder mankeren opgevoerd in elk artikel met als titel Plastic Surgery Disasters.


10) Fabia, het luidruchtige, jaloerse, overdreven opgetutte en niet bijster snuggere personage van Gina ‘Showgirls’ Gershon uit de Amerikaanse tv-serie Ugly Betty, is gebaseerd op Donatella.


11) Ze mag dan al vice-president en artistiek directeur van Versace zijn, op aandeelhoudersvergaderingen heeft ze het minst te vertellen. Donatella heeft twintig procent van het bedrijf in handen, haar broer Santo dertig en haar – de relatie tussen die twee kan niet gezond zijn – dochter Allegra bezit de rest van de aandelen.


12) Waarom Gianni de helft van zijn imperium aan zijn (toen elfjarige) nicht heeft achtergelaten? ‘I like Allegra because she tells me the truth about Donatella.’ Hoeveel plezier het meisje er intussen zelf aan heeft beleefd, is voor discussie vatbaar. In 2007 werd ze behandeld voor anorexia en zeggen dat ze er vandaag merkelijk gezonder uitziet, zou zwaar overdreven zijn.


13) Donatella heeft naar verluidt het laatste woord over de inrichting van Palazzo Versace, een luxehotelketen in de stijl van Versace. De groep telt voorlopig twee vestigingen: de eerste ging in 2000 open in het Australische Gold Coast, de tweede opent volgend jaar de deuren in Dubai. Volgens verschillende blogs (die vooral druk bezig zijn elkaar te kopiëren) wordt de jongste telg het eerste achtsterrenhotel ter wereld. Niemand die precies weet wat je moet doen om acht sterren te verdienen, maar het is ongetwijfeld iets wat je graag leest, als je voor een permanente residentie vijf miljoen dollar hebt betaald.

 

En het juiste antwoord is ... 6 De kostuums in Evita zijn ontworpen door Penny Rose – with a little help from John Galliano. De rest - Madonna laat gratis kleren in haar contract opnemen - klopt wel.

Post een commentaar