27 maart 2012 | Commentaren (0)

Fake Plastic Pirates

the-pirates-band-of-misfits-movie-poster.jpg

Morgen komt The Pirates! in de zalen, de eerste plasticinefilm van Aardman sinds Wallace & Gromit in The Curse of the Were-Rabbit. In alle eerlijkheid: ik heb hem nog niet gezien. Toen ik er twee maanden geleden voor naar Bristol reisde (om bij Aardman Hugh Grant en regisseur Peter Lord te interviewen), kreeg ik er enkel een paar stukken uit te zien, en die waren relatief grappig. Soit, er zullen intussen wel voldoende reviews op het net staan, maar omdat ik er niet van hou om op voorhand veel over een film (of plaat) te lezen, heb ik hieronder - in afwachting van mijn streng (?) oordeel over The Pirates! op Pinterest - gewoon een fragment uit mijn artikel over de film geplaatst. Het volledig artikel staat in Knack Focus van vorige week.

 

THE F WORD

 

Het idee om een animatiefilm over piraten te maken, gaat al vijftien jaar mee, maar aanvankelijk vond Aardman geen enkele Amerikaanse studio bereid om erin mee te stappen. ‘Misschien is dat wel het grootste probleem van altijd weer met Amerikanen in – dit keer vrij letterlijk – zee te gaan’, vertelt Peter Lord. ‘Er gaan massa’s vergaderingen aan vooraf, en ze zien niet overal de humor van in.’ De animator lacht zijn eigen opmerking weg – ‘joking of course’ – maar zo ging het aanvankelijk wel. Op het einde van de jaren negentig zat Aardman met Dreamworks aan tafel om een animatiefilm over piraten te pitchen. Reactie van Katzenberg: ‘Piraten zijn moordende rovers – totaal niet geschikt voor een family audience.’


the pirates,knack focus,peter lordLord windt er zich even in op: ‘Ik haat the F word!’ Voor de doorsnee filmbons staat the F word voor ‘fuck’: hoe meer ervan in een film zitten, hoe ouder je in de VS moet zijn om hem te mogen zien, dus doen animatiefilms het – met andere woorden – beter met andere woorden. De Britse animator vindt ‘family audience’ echter een lelijkere uitdrukking dan ‘fuck’. Lord: ‘Aardman maakt films voor iedereen. Ik geloof echt dat ons publiek bestaat uit mensen van alle leeftijden. De gedachte om enkel films voor ‘gezinnen’ te kunnen maken, vind ik verschrikkelijk. We hebben altijd films gemaakt die we ook zelf gewoon leuk vinden, en ik zou niet weten hoe we het anders moeten doen.’


Dat The Pirates! er vijftien jaar later toch is, komt enerzijds door de gelijknamige boekenreeks van de Britse schrijver Gideon Defoe, die Aardman een excuus én een hoop verhaallijnen gaf om al zeker één film op te baseren. ‘Als deze film een succes wordt,’ zegt Lord, ‘ligt ook het verhaal voor de sequel reeds klaar’. Maar anderzijds was er eveneens het succes van de filmreeks Pirates of the Caribbean, die wonderen verrichtte voor het imago van de piraterij. ‘Al heeft dat in het begin ook even in ons nadeel gespeeld’, geeft de animator toe. ‘Piraten waren dan al plots jolly good fun, Sony is het niet het soort studio dat een succesformule van de concurrentie kopieert. We hebben de studiobonzen er eerst van moeten overtuigen dat The Pirates! geen doorslagje van Pirates of the Caribbean zou worden. Nee, dan eerder een doorslagje van Captain Blood met Errol Flynn en The Crimson Pirate met Burt Lancaster. Daar hadden ze gelukkig nog nooit van gehoord, dus het was oké.’

 

(De rest van het artikel staat, net als het interview met Hugh Grant, in Knack Focus)

 

Post een commentaar