12 april 2012 | Commentaren (0)

Kraftwerk: Trans-Europe Express

trans-europe-express.jpgVanavond staat 33 1/3 Classic Album Listening Sessions van de AB in het het teken van Trans-Europe Express van Kraftwerk. Dat bracht mij op het idee om mijn overzicht van alle Kraftwerk-albums (dat ik ooit voor Knack Focus gemaakt heb) nog eens af te stoffen. Te beginnen met - vanzelfsprekend - Trans-Europe Express.

 

Trans-Europe Express

‘We are showroom dummies’

Jaar: 1977


Bezetting: Ralf Hütter, Florian Schneider, Karl Bartos, Wolfgang Flür

 

Sterren: ****


Concept: Na een promotietournee doorheen de VS was Kraftwerk er zich van bewust geworden dat ze een zekere popstatus genoten. Trans-Europe Express klonk bijgevolg weer melodieuzer (dan Radio-Activity), maar tegelijk ridiculiseerde de band (zijn) bekendheid en imago met teksten als ‘we are showroom dummies’ of ‘he fell in love with the image of himself and suddenly the picture was distorted’. Op technisch vlak bleef Kraftwerk grenzen verleggen door – nerd alert! – nieuwe sequencers te laten bouwen, zodat ze complexere synthesizercomposities in elkaar konden boksen. Ze namen daarvoor ook treingeluiden op, maar kwamen tot de vaststelling dat die ‘niet echt dansbaar’ waren.


Hoes: Van Trans-Europe Express bestaan verschillende hoezen, maar Ralf Hütter, die vandaag als enig originele lid overblijft en sowieso meestal de plak zwaaide binnen de groep, geeft de voorkeur aan een overdreven geretoucheerde en gemonteerde foto van J. Stara. Bedoeling was om er als etalagepoppen uit te zien – real not real. Doe overigens geen moeite om J. Stara te googelen. Het enige wat je te weten komt, is dat je niet de enige bent die er meer over te weten wil komen.


Ontvangst: Alsof ze Kraftwerk tegen dan hadden opgegeven, is nergens op het web een vintage recensie van Rolling Stone te vinden. Wel was de Amerikaanse rockbijbel zo vriendelijk om de plaat in 2003 het nummer 253 toe te dichten in hun 500 Greatest Albums of All Time, vlak voor Whitney Houston. Wij herhalen: nummer 253, vlak voor Whitney Houston. Sorry, maar als er een f***ing plaat bepalend is geweest voor hoe elektronica, hiphop – Afrika Bambaataa, tiens – en bij uitbreiding driekwart van de hedendaagse top dertig klinkt, dan zal het Trans-Europe Express wel zijn. Al moet gezegd dat het album ook in Europa bijzonder lauw werd onthaald. De recensie in Der Spiegel was zelfs vernietigend: ‘Futuristen-Kitsch’, schreef een onverlaat. Hadden ze het kennelijk alweer nicht gewusst.


Charts: Kraftwerk had de grootste moeite om Trans-Europe Express aan de man te brengen. In de VS verkocht het album dan al iets beter dan Radio-Activity, het bleef steken op nummer 117. De briljante titeltrack schopte het in de single charts nog tot de 67ste plaats, maar dat was meteen ook de enige noemenswaardige hitnotering - ter wereld. In Groot-Brittannië haalde het nummer Showroom Dummies later wel nog de top dertig, maar dat was pas in ’82 - het jaar waarin Afrika Bambaataa er de hiphopklassieker Planet Rock uit had gedistilleerd.

 

KRAFTWERK - TRANS-EUROPE EXPRESS

 

AFRIKA BAMBAATAA & THE SOULSONIC FORCE - PLANET ROCK

Post een commentaar