24 april 2012 | Commentaren (0)

Nicolas '911' Provost

6c5a162b298b42c6ba3197dfd6c7405c_205_-1_EXImage_0_plotpoint_ART_020.jpgNa zijn bejubelde langspeelfilm The Invader, duikt Nicolas Provost weer op in het kunstcircuit. In het Brusselse Argos stelt hij de komende maanden zijn Plot Point Trilogy voor: een imposant drieluik waarmee de Belgische regisseur de klassieke, narratieve cinema op virtuoze wijze in zijn hemd zet.

 

Provost reisde naar New York, Las Vegas en Tokio om er drie video’s in te blikken waarin de banaalste taferelen eensklaps Hollywood-allures krijgen. Zo hanteert de filmmaker een hoop montagetechnische truken van de foor om ervoor te zorgen dat – bijvoorbeeld – politieagenten op Times Square zich plots in een uiterst suspensevolle thriller bevinden (in plaats van zich over het verkeer te ontfermen).

 

Knap gedaan, ‘maar had Provost die video’s niet evengoed in Brussel, Hasselt en Langemark-Poelkapelle kunnen draaien’, denkt een mens dan. Wellicht wel, maar eerlijk: Amerikaanse flikken zien er - dat is gewoon zo - gevaarlijker uit dan Belgische, en dat maakte het vermoedelijk ook iets eenvoudiger om er suspense uit te puren. Al vind ik dat iemand dit zeker ook ooit eens moet proberen in Langemark-Poelkapelle.

 

Provost_Plot_Point.jpg

Post een commentaar