11 juli 2012 | Commentaren (0)

Kraftwerk: The Mix

Kraftwerk-The_Mix-Frontal.jpgOmdat 33 1/3 Classic Album Listening Sessions van de AB onlangs Trans-Europe Express van Kraftwerk door de boxen liet knallen, en omdat de legendarische Duitse elektronicaband in april acht belachelijk snel uitverkochte concerten in het MoMA speelde, stof ik mijn overzicht van alle Kraftwerk-albums (dat ik ooit voor Knack Focus heb gemaakt) nog eens af. Na Autobahn, Radio-Activity, Trans-Europe Express, The Man-Machine, Computer World en Techno Pop is het vandaag de beurt aan The Mix.

 

The Mix

‘I program my home computer, beam myself into the future’

Jaar: 1991


Bezetting: Ralf Hütter, Florian Schneider & Fritz Hilpert

 

Sterren: **


Concept: Terwijl ze hun archieven van analoog naar digitaal aan het omzetten waren, kwam de band op het idee om hun nummers gelijk ook digitaal te herwerken. Hadden ze meteen een nieuwe live-set én een nieuwe plaat: een soort greatest remixed hits of – zo u wil – remixed greatest hits. Ondanks het feit dat er een paar straffe dingen tussenzaten, was The Mix echter weinig meer dan een zoethoudertje – een reminder dat Kraftwerk niet op zijn lauweren aan het rusten was. Maar Karl Bartos en Wolfgang Flür wisten beter. Nog voor de release van de plaat stapten ze uit de groep omdat ‘by the end of the Eighties Kraftwerk was a paralyzed giant; the inner structure didn’t allow any new ideas’ en omdat ze geen zin hadden om ‘the best paid caretakers of the most famous sound laboratory in the world’ te worden.


Hoes: Toen Kraftwerk begin jaren '90 op tournee ging, namen ze enkele nieuwe speeltjes mee: vier telegeleide robotten. Het weinig ambitieuze artwork van The Mix is daar ook rond opgebouwd.


Ontvangst: De reacties waren verdeeld. De ene vond het gedurfd, zelfs revolutionair dat Kraftwerk geen klassieke best of had uitgebracht, de andere vroeg zich af of het – als het dan toch moest – niet beter was geweest dat ze dat gewoon wel hadden gedaan. Zelfs vriend aan huis Emil Schult was niet overtuigd: ‘Would Leonardo Da Vinci have taken the Mona Lisa back and paint her over? I guess not. Autobahn didn’t need a remix by Kraftwerk.


Charts: De plaat deed het wonderbaarlijk genoeg niet eens zo slecht. Niet dat ze over de toonbanken vloog, maar in de meeste Europese landen parkeerde The Mix zich in de top twintig, en ook de nieuwe mixen van The Robots en Radioactivity haalden de hitlijsten.

 

Post een commentaar