De Strafste GO-GO Gentenaars!

03 januari 2013 Commentaren (1)

Het is u met de feestdagen mogelijk ontgaan, maar op redelijk miraculeuze wijze ben ik door De Gentenaar genomineerd als Strafste Gentenaar in de categorie Media - naast onder meer Anemone Valcke, Cesar Casier, Johan Heldenbergh en de daadwerkelijk alomtegenwoordige Fredo De Smet.

 

Omdat ik het echter wat onkies vind om voor mezelf (uiterst rechtse kolom; derde naam op de lijst) reclame te maken, zou ik graag een lans en mogelijk ook een been breken voor de Gent GO-GO Roller Girls in de categorie Sport. Enerzijds omdat roller derby de enige echt mannelijke sport is - alleen homo's kijken naar mannen in korte broeken die met ballen spelen; hetero's kijken naar vrouwen op rolschaatsen die voor zichzelf namen verzinnen als Suzy Hotrod en elkaar in spandex de vloer aanvegen. Anderzijds omdat ze onlangs het eerste Benelux-toernooi wonnen, ze nu zelfs op Europees niveau ploegen van de baan rollen en ze sinds kort ook - als enig Belgisch team - officieel lid zijn van de Women's Flat Track Derby Association.

 

Nee, het mag duidelijk zijn dat uw stem toebehoort aan de Gent GO-GO Roller Girls.

Ben.jpg

Killing Fashion

28 november 2012 Commentaren (1)

sara-lund.jpgVoor wie het nog niet wist: dit weekend kun je in Kinepolis Gent naar de avant-première van het derde seizoen van The Killing, een Scandinavische serie die al enkele jaren een doorn in het oog is van de fashion police en daarmee ook bewijst dat Scandinavisch design zwaar wordt overschat. Waarmee ik verder geen kwaad woord wil zeggen over de Deense krimi - het eerste seizoen was briljant; het tweede was best oké. Maar hoe geloofwaardig is het dat iemand langer dan een week met dezelfde trui aan loopt?!

 

Niet dat ik het totaal niet begrijp. De truien van Sarah Lund komen overduidelijk uit de rekken van H&M, en iedereen weet dat je die vodden hooguit vier keer kunt wassen voor ze tot op de naad zijn versleten. Maar 't is niet alsof The Killing een waarheidsgetrouw docudrama is, dus kan iemand haar dan alstublieft gewoon eens om de paar dagen een nieuwe trui toeschuiven? Het is om zot van te worden! Nee, niet iedereen zit, zoals de doorsnee Canvas-kijker, 's avonds met lelijke pantoffels en in peignoir naar tv te kijken. Er zijn ook mensen die in stijl naar dvd's kijken!

 

Soit, dit weekend kun je in Kinepolis Gent naar de tweede editie van het Crime Festival, inclusief een marathonvoorstelling van het derde seizoen van The Killing (die start om negen uur ’s ochtends en duurt tot tien uur ’s avonds). Voor wie tien uur suspense nog niet voldoende is, zijn er eveneens teasers van nieuwe Scandinavische series als Real Humans, en bovendien krijgen alle bezoekers een criminele goodie bag mee naar huis met nog meer moorddadige films en/of series. Oh, en voor wie er dit weekend niet geraakt: het derde seizoen van The Killing is vanaf 17 december ook verkrijgbaar op dvd, en vanaf januari loopt de reeks op Prime.

 

Fashion Nights à Go-Go

27 september 2012 Commentaren (0)

jeremy-scott-3-again.jpgDe mode-industrie beleeft barre tijden: steeds meer merken houden het voor bekeken, jumpsuits zijn terug, modellen hebben geen geld meer om eten te kopen, Nicky Vankets liet onlangs weten dat hij niet failliet is en – net toen iedereen dacht dat het niet erger kon – door de abominabele lente zal er dit jaar minder champagne zijn. Daarom vindt deze week zowel in Antwerpen als in Gent een fashion night plaats, de uitgelezen kans voor modemerken, designers, klerenwinkels en fashionista’s om elkaar een hart onder de riem te steken.

 

In Antwerpen kan dat vrijdag op verschillende locaties, voor iedereen naar de Magic trekt, alwaar de cava rijkelijk zal vloeien. In Gent is het zaterdag te doen in de Vooruit, waar een groots opgezette modeshow moet uitmonden in een al even spectaculaire party. Voor wie het zich zou afvragen: ja, ik denk erover na om met mijn nieuwe outfit van Jeremy Scott op de eerste rij te gaan zitten.

emma.jpg

Out of Office

26 augustus 2012 Commentaren (0)

Affordable Couture

18 april 2012 Commentaren (0)

website_0.jpgA.F. Vandevorst, An Demeulemeester, Haider Ackerman, Raf Simons, Dries Van Noten, Walter Van Beirendonck, Dirk Van Saene, ... Naar goede gewoonte proberen de Antwerpse designers en modehuizen deze week hun stock te decimeren door stukken uit de vorige collectie(s) aan sterk verlaagde prijzen aan te bieden.

 

Maar uiteraard telt ons land eveneens een pak modeontwerpers die niet over een pand beschikken om solden te spelen, dus opent het Flanders Fashion Institute (FFI) tijdens de (Con)temporary Fashion Days een pop-up store waar nog eens vijftien designers hun kleren aan de man (of vrouw) zullen brengen. Onder hen onder meer Annemie Verbeke, La fille d’O, Jo De Visscher, Lisa Colpaert, Van Hongo, Black Balloon, Nico Taeymans en Girls from Omsk.

 

De pop-up store van het FFI vindt van 19/4 tot 22/4 onderdak in het Mercator-Orteliushuis, waar de gedesinteresseerde wederhelft intussen naar een fototentoonstelling van Charlie De Keersmaecker kan kijken. Al bestaat de kans dat die eveneens redelijk modieus van aard is.

 

Alle info vind je op de website van het FFI, waar ook de data en locaties van alle andere stockverkopen op terug te vinden zijn.

 

Lisa Colpaert 02.jpg



Color Me Antwerp

12 april 2012 Commentaren (1)

color_forecast_iphone1.jpgDe kleur van de volgende winter? Ik weet dat het mij zou moeten interesseren, maar het leven is echt te kort om mij met zoiets bezig te houden. Eén: alsof iemand het zich over tien jaar - laat staan dertig - nog zal herinneren. Twee: ik heb altijd gedacht dat mode iets was om je van de rest te onderscheiden. Hoe je dat precies doet door allemaal hetzelfde kleur te dragen - 'Oh kijk, dat van haar is twee tinten lichter! Hoe origineel!' - beats the hell out of me.

 

Maar fashionista's zijn er uiteraard wel mee bezig en dan is deze nieuwe website best handig (en écht origineel). Het principe is simpel: aan de hand van een aantal welgemikte camera's (lees: opgesteld op trending plekken) houdt een softwareprogramma minuut per minuut bij welke kleuren het meest gedragen worden in Parijs, Milaan en - er zit een Belgisch bureau achter - Antwerpen.

 

Leuk, dus. Maar een beetje modekenner weet dat je zelfs die trending plekken voor moet zijn, wil je weten hoe de toekomst(ige kleur) van de mode er zal uitzien. Daarom ben ik intussen zelf camera's aan het opstellen in Hackney, Kabukicho en Ledeberg. Meer daarover binnenkort!

 

 

11:03 in Fashion | Permalink | Tags: color, colour, forecast, pimpkie | |

Vrouwenmode 1.0

09 april 2012 Commentaren (0)

Foto1_tcm7-146426.jpgLang voor er sprake was van Louis Vuitton, Chanel, de Zes en – godbetert – Marni for H&M, viel de vrouw reeds ten prooi aan mode (de; v(m) -s tijdelijk, voorbijgaand gebruik in kleding, manieren, uiterlijk). Waarmee ik niet wil zeggen dat de man er voorgaande eeuwen niet gevoelig voor was, maar hij is niet het onderwerp van de tentoonstelling Een leven in mode: Vrouwenkleding 1750 - 1950.

 

De curatoren van het Antwerpse Modemuseum gingen ervoor snuisteren in de naar verluidt ontzagwekkende collectie van de Nederlandse Jacoba de Jonge. Ze kwamen terug van hun shopping spree met een negentigtal silhouetten en een hoop accessoires die 'de invloed van mode op het dagelijkse leven van de vrouw uit de middenklasse in West-Europa tussen 1750 en 1950' moeten illustreren. Zolang het een verdieping hoger geen designer van de Antwerpse modeacademie op ideeën vindt de man uit gelijk welke klasse tussen 1989 en 2012 dat prima.

 

De tentoonstelling loopt nog tot 12 augustus, en intussen heeft de Nederlandse videokunstenaar Bart Hess er ook een - vintage tentoonstelling of niet - fashion film over gemaakt (zie onder).

 

 

Foto12_tcm7-146492.jpg

Scent of Censorship

31 maart 2012 Commentaren (0)

madonna, truth or dare, commercial, abc, parfumExact dertig jaar na Everybody is Madonna vandaag nog steeds overal - behalve op de Amerikaanse tv-zender ABC. Die laatste weigert kennelijk om een commercial voor Truth or Dare, het nieuwe parfum van Madonna uit te zenden. 't is te zeggen: van de tv-zender mag de commercial (zie onder) in de ether, van zodra het korset van Madonna vooraan digitaal wordt verhoogd en achteraan digitaal wordt verlaagd, zodat er minder van haar - respectievelijk - borsten en kont te zien is.

 

Belachelijk natuurlijk, net zoals de controverse rond haar legendarische Pepsi-campagne in 1989. Het peperdure en op zichzelf sterk gepromote spotje (zie onderder) ging op 2 maart in première en zou die dag door zo'n 250 miljoen mensen worden bekeken. Geen levende ziel op aarde had er een probleem mee, tot de dag nadien de videoclip voor het nummer Like a Prayer (dat eveneens in de commercial zat) in première ging. Madonna kust er een zwarte Jezus in en danst voor een hoop brandende kruisen.

 

Uiteraard schreeuwde zowat elke religieuze zot in de VS moord en - euh - brand, en Pepsi zette de campagne stop. Het bedrijf was echter contractueel verplicht om Madonna volledig uit te betalen - haar loon bedroeg vijf miljoen dollar - en de zangeres leek er verder ook niet de minste hinder van te ondervinden: zowel de single als het (uitstekende) album Like a Prayer vlogen over de toonbank.

 

TRUTH OR DARE

 

PEPSI

De Invasie Op Grootmoeders Wijze

30 maart 2012 Commentaren (0)

de invasie, gent, black balloon, fashion/off, fashion filmVoor wie er - echt? - nog nooit van gehoord heeft: De Invasie is een toonaangevend DIY-platform waar intussen meer dan honderd (jonge) designers toe behoren. Om de zoveel maanden bezetten ze een Vlaamse stad, en dit weekend is dat Gent. De strijders – zoals de modeontwerpers, meubelmakers en grafische vormgevers zichzelf noemen – strijken neer op de site van De Bijloke, waar ze de Gentenaars aan hun creaties willen onderwerpen. Trust me: er is dit weekend maar één brandend hot ticket, en dat is De Invasie van Gent.

 

Ook leuk: voor het eerst krijgen twee oud-strijders, die er van in het begin bij betrokken waren, een aparte zone toegewezen om hun favoriete grafici, fotografen, stylisten, interieurontwerpers en filmmakers uit te nodigen. Het Gentse modeduo Black Balloon mag – nog geen klein beetje terecht – de spits afbijten, en ze hebben onder meer aan mij gevraagd om een selectie te maken uit het programma van de eerste editie van FASH!ON/off. Anders gezegd: zaterdag en zondag kun je in KASKcinema terecht voor net geen drie uur fashion films van Harmony Korine (voor Proenza Schouler) en Justin Anderson (voor Agent Provocateur) tot Benny Vandendriessche (voor Capara) en Todd Cole (voor Rodarte). Trust me: you want to see them.

 

Ik heb er ook onderstaande trailer voor de documentaire Advanced Style van Lina Plioplyte en Ari Seth Conen tussen gestoken. De film is nog niet af, maar er wordt naar verluidt hard aan gewerkt en over twee maanden ligt alvast het gelijknamige boek in de winkel. Trust me: je gaat snel moeten zijn, als je van iedereen erin een handtekening wil hebben.

 

 

de invasie, gent, black balloon, fashion/off, fashion film

Design Galore!

03 maart 2012 Commentaren (0)

_MG_2445.jpgGent maakt zich op voor een heuse designmaand: twintig creatieve organisaties en hotspots serveren in maart een aanzienlijk aanbod aan mode, fotografie, grafische vormgeving, beeldende kunst en al dan niet vintage meubels. Die laatste vind je dit weekend reeds in overvloed in het ICC, waar Maart Design Maand officieel boven de doopvond wordt gehouden met de interieurbeurs DesignMarkt. Gerenommeerde interieurarchitecten komen er gratis advies geven; met enkele stukken uit de vaste collectie van het Design museum Gent wordt een minitentoonstelling in elkaar gebokst; en wie dat wil, kan achteraf met zijn aankopen poseren in een decor van het grafisch collectief Toykyo.

 

Maart Design Maand wordt (over vier weken) afgesloten met onder meer de (altijd ontzettend druk bezochte) designbeurs De Invasie van Gent en de vijfde editie van Stof-e-ring, de Gentse biënnale rond mode en textiel.

maart design maand, gent, designmarkt

1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende