World Without Men

22 januari 2013 | Commentaren (0)

cover_fo_newton_world_without_men_1211201031_id_635331.jpgOmdat de eerste editie uit 1984 al lang uitverkocht is en je intussen een paar honderd euro neertelt voor een ietwat deftig exemplaar, komt World Without Men van Helmut Newton opnieuw uit. Het boek bundelt de sterkste foto’s die de Duitse grootmeester tussen midden jaren ’60 en begin jaren ’80 maakte voor verschillende modebladen en couturiers.

 

Gezien de opdrachtgevers komen er vaak kleren aan te pas komen, maar geen nood: zelfs wanneer hij werd gevraagd om rokken en sjaals te verkopen, vond Newton altijd wel een manier om er een tepel in te smokkelen of dan toch weer volledig naakt te gaan. Of zoals Catherine Deneuve ooit zei: ‘Hij heeft het genie van Matisse en het oog van een voyeur.’ Reactie van Newton: ‘Vergelijk mij alsjeblief niet met een kunstenaar. Ik toon totaal geen interesse in het innerlijke leven van mijn modellen; enkel in hun borsten, benen en kont.’

World Without Men is nu verkrijgbaar bij Taschen.

 

fo_newton_world_without_men_01.jpg

fo_newton_world_without_men_02.jpg

fo_newton_world_without_men_03.jpg

Veerle Frissen: Gestoorde Fotografie

19 januari 2013 | Commentaren (0)

VeerleFrissenDeStandaard3.jpgVoor haar eindwerk aan het Gentse KASK kreeg fotografe Veerle Frissen vier jaar geleden een veertien. ‘Ze zijn daar blijkbaar niet snel onder de indruk’, stond toen in dS Magazine. ‘Wij waren guller geweest. Alleen al omdat ze een in se behoorlijk afgezaagd thema zo origineel en ontwapenend in beeld brengt.’ Het thema was ‘gestoorde vrouwen’ en de wijze waarop Frissen dat in beeld bracht, was ontegensprekelijk origineel – feeëriek, prettig gestoord, knap geënsceneerd en altijd met zichzelf in de hoofdrol.

 

Dat laatste is sindsdien niet steeds meer het geval, al duikt de fotografe nog geregeld zelf op in haar werk. Aan de andere karakteristieken blijft ze echter vasthouden: ‘Ik hou ervan om een eigen universum te construeren dat baadt in een dromerige en lichtsurrealistische sfeer,’ vertelt ze op de website van het Cultuurcentrum Maasmechelen, dat van 20 januari tot 9 maart uitpakt met een tentoonstelling van haar werk. ‘Mijn focus ligt op de innerlijke wereld van de mens. Ik probeer me gevoelens en fantasieën eigen te maken, met de nodige zin voor humor en zelfrelativering.’

VeerleFrissenDeStandaard5.jpg

VeerleFrissenDeStandaard2.jpg

VeerleFrissenDeStandaard4.jpg

Echo Bea(u)tty

18 januari 2013 | Commentaren (0)

releaseshow-tidal-motions-_5523_19441persfoto-klein2.jpgOp Vlaamse zolders werd het voorbije jaar al flink wat dromerige en/of spookachtige pop gemaakt, maar om de kroon op al dat werk te kunnen zetten, moest het Antwerps duo Echo Beatty naar eigen zeggen naar het buitenland. Annelies Van Dinter en Jochem Baelus zaten een jaar in Canada om er aan hun - ik overdrijf niet - ijzersterk debuutalbum Tidal Motions te werken.

 

De plaat, die inmiddels al vergelijkingen met Portishead en Mount Eerie heeft doorstaan, komt uit op driehonderd LP’s, waarvan de eerste honderd op donkergroene vinyl zijn geperst. De collector’s items zijn officieel pas vanaf volgende week verkrijgbaar, maar wie vandaag of morgen naar de albumvoorstelling in respectievelijk Zaal Jean et Mar (Deurne) en de Minard (Gent) trekt, kan er gelijk mee naar huis/bed.

 

The Lance Armstrong Files

17 januari 2013 | Commentaren (0)

1-Pinocchio.jpgWhile waiting for tonight's interview with Lance Armstrong, here are some movies you could watch.

 

1. LIAR LIAR

 

2. PINOCCHIO

 

3. CATCH ME IF YOU CAN

 

4. ENRON: THE SMARTEST GUYS IN THE ROOM

 

5. DRUGSTORE COWBOY

Pretty In Pinx

16 januari 2013 | Commentaren (0)

film-poster.jpgMet Pinx is ons land een ambitieus gay filmfestival rijker: op de affiche van de eerste editie staan liefst tien onuitgegeven langspeelfilms en nog eens evenveel kortfilms. Blikvanger is sowieso Keep the Lights On van de Amerikaan Ira Sachs, die er vorig jaar op het filmfestival van Berlijn mee in de prijzen viel. Toegegeven, ik heb hem nog niet gezien, maar volgens The New York Times doet hij ‘in al zijn openhartigheid en emotionele exploratie denken aan Weekend van Andrew Haigh – veruit de beste gay film van de afgelopen jaren’. The Guardian ging akkoord en noemde hem zelfs ‘een van de ontroerendste films van het jaar’.

 

Probeer echter zeker ook de pakkende documentaire We Were Here van David Weissman en Bill Weber mee te pikken (over hoe de Amerikaanse homogemeenschap in de jaren ’80 reageerde op de aids-epidemie) en mis de Belgische Cannes-inzending Hors les murs van David Lambert niet.