Klara (Doggy Style)

26 januari 2013 Commentaren (1)

fennesz_fishbig.jpgVraag aan honderd Vlamingen wie je op Klara zoal kan horen, de kans is klein dat ook maar één iemand Autechre, Tyondai Braxton, Tunng, The Residents, Sufjan Stevens, Andy Stott en Scott Walker antwoordt. Nochtans zijn het vaste gasten in de avondprogramma’s Late Night en Laika.

 

Die laatste wil dat vanavond in de AB extra onderstrepen met een minifestival waar naast onder meer de Oostenrijkse elektronicaprofessor Fennesz en de Amerikaanse avant-gardecomponist William Basinski ook de Evil Superstars nog eens samen te bewonderen zijn – negen jaar nadat ze in diezelfde AB het album Jerusalem van stonerband Sleep onder handen namen.

 

Tussendoor kun je er eveneens een rist zonderlinge kortfilms en videoclips bekijken van onder anderen Laurie Spiegel en Stellar Om Source, en David Keenan van het toonaangevende Britse muziektijdschrift Wire komt een uiteenzetting geven over ‘kosmische muziek’. Nee, zelfs op zaterdagavond verliest Klara haar openbare opdracht niet uit het oog.

 

Echo Bea(u)tty

18 januari 2013 Commentaren (0)

releaseshow-tidal-motions-_5523_19441persfoto-klein2.jpgOp Vlaamse zolders werd het voorbije jaar al flink wat dromerige en/of spookachtige pop gemaakt, maar om de kroon op al dat werk te kunnen zetten, moest het Antwerps duo Echo Beatty naar eigen zeggen naar het buitenland. Annelies Van Dinter en Jochem Baelus zaten een jaar in Canada om er aan hun - ik overdrijf niet - ijzersterk debuutalbum Tidal Motions te werken.

 

De plaat, die inmiddels al vergelijkingen met Portishead en Mount Eerie heeft doorstaan, komt uit op driehonderd LP’s, waarvan de eerste honderd op donkergroene vinyl zijn geperst. De collector’s items zijn officieel pas vanaf volgende week verkrijgbaar, maar wie vandaag of morgen naar de albumvoorstelling in respectievelijk Zaal Jean et Mar (Deurne) en de Minard (Gent) trekt, kan er gelijk mee naar huis/bed.

 

De Strafste GO-GO Gentenaars!

03 januari 2013 Commentaren (1)

Het is u met de feestdagen mogelijk ontgaan, maar op redelijk miraculeuze wijze ben ik door De Gentenaar genomineerd als Strafste Gentenaar in de categorie Media - naast onder meer Anemone Valcke, Cesar Casier, Johan Heldenbergh en de daadwerkelijk alomtegenwoordige Fredo De Smet.

 

Omdat ik het echter wat onkies vind om voor mezelf (uiterst rechtse kolom; derde naam op de lijst) reclame te maken, zou ik graag een lans en mogelijk ook een been breken voor de Gent GO-GO Roller Girls in de categorie Sport. Enerzijds omdat roller derby de enige echt mannelijke sport is - alleen homo's kijken naar mannen in korte broeken die met ballen spelen; hetero's kijken naar vrouwen op rolschaatsen die voor zichzelf namen verzinnen als Suzy Hotrod en elkaar in spandex de vloer aanvegen. Anderzijds omdat ze onlangs het eerste Benelux-toernooi wonnen, ze nu zelfs op Europees niveau ploegen van de baan rollen en ze sinds kort ook - als enig Belgisch team - officieel lid zijn van de Women's Flat Track Derby Association.

 

Nee, het mag duidelijk zijn dat uw stem toebehoort aan de Gent GO-GO Roller Girls.

Ben.jpg

2012: The 20 Best Albums (10 - 1)

14 december 2012 Commentaren (0)

CHROMATICS+KILL+FOR+LOVE.jpgVoor wie nog steeds wanhopig op zoek is naar wonderbaarlijke kerstcadeaus (en gisteren niet overtuigd was door de nummers elf tot twintig): de tien beste platen van het jaar! De nummers één (Chromatics) en twee (Kendrick Lamar) zijn compleet aan elkaar gewaagd, dus zie het gerust als een gedeelde eerste plaats. Kill for Love is zonder twijfel het verrukkelijkste popalbum van het jaar; good kid, m.A.A.d city is een onwaarschijnlijk aangrijpende conceptplaat. De rest van de top tien spreekt voor zich, dus tast toe!

 

1. CHROMATICS - Kill for Love

 

2. KENDRICK LAMAR - good kid, m.A.A.d city

 

3. JULIA HOLTER - Ekstasis

 

4. SWANS - The Seer

 

5. DIRTY PROJECTORS – Swing Lo Magellan

 

6. FIONA APPLE - The Idler Wheel

 

7. THE XX - Coexist

 

8. BEACH HOUSE - Bloom

 

9. FLYING LOTUS - Until the Quiet Comes

 

10. GODSPEED YOU! BLACK EMPEROR - Allelujah! Don't Bend! Ascend!



2012: The 20 Best Albums (20-11)

13 december 2012 Commentaren (1)

BobbyWomackTheBravestManInTheUniverse600Gb.jpgNa het overzicht van mijn tien favoriete films van het afgelopen jaar, is het tijd geworden om mijn - ik kon niet kiezen - twintig favoriete albums van 2012 op te lijsten. Hier alvast het onderste deel van het klassement; morgen volgt het bovenste. En ja, Lana Del Rey zit er bij: het zijn mijn favoriete platen van 2012, en geen enkel album was dit jaar prettiger om mee door LA te cruisen dan Born To Die!

 

11. PURITY RING - Shrines

 

12. ALT-J - An Awesome Wave

 

13. BOBBY WOMACK - The Bravest Man in the Universe

 

14. LINDSTROM - Six Cups of Rebel

 

15. BAT FOR LASHES - The Haunted Man

 

16. FRANKIE ROSE - Interstellar

 

17. ACTRESS - R.I.P.

 

18. JESSIE WARE - Devotion

 

19. HOW TO DRESS WELL - Total Loss

 

20. LANA DEL REY - Born To Die (The Paradise Edition)

YouTube Killed The MTVideo Star

05 december 2012 Commentaren (2)

clip that beat,sphinx,videoclips,filip sterckx,toon aertsHet is een publiek geheim dat ik iets heb met videoclips - één van de meest avant-gardistische kunstvormen van de laatste dertig jaar (als je de hopen gladgestreken rommel even wegdenkt). Ik heb er zelfs ooit een festival rond opgetrokken, waar online zowaar nog artikels over terug te vinden zijn. Niet dat het toen zo'n obscuur gegeven was, maar intussen is het bijna negen jaar geleden en zo'n feilloos geheugen blijkt internet dan toch ook weer niet te hebben. Getuige alleen al maar de toenmalige website van Jigsaw Circus, of hoe het festival heette.

 

Ik durf niet zeggen dat videoclips er de afgelopen negen jaar - in general - op vooruit of op achteruit zijn gegaan. YouTube en de verdere democratisering van videoproductie hebben vanzelfsprekend een positief effect gehad (of er was vandaag nog amper sprake van videoclips), maar budgetten zijn gedecimeerd en een mens kan maar zoveel vriendendiensten per jaar doen (waardoor getalenteerde clipmakers vaker 'neen' zeggen). Bottom line though: er worden nog elk jaar massa's uitstekende videoclips gemaakt, voor een pak minder geld. Al mis ik soms wel die compleet over the top videoclips waar platenmaatschappijen ongegeneerd honderdduizenden tot miljoenen euro's in pompten, zoals dit meesterwerk van Mark Romanek voor Madonna (dat intussen deel uitmaakt van de vaste collectie van het MoMA en vandaag zes miljoen euro zou kosten, wat in feite nog altijd een koopje is voor zoveel genialiteit).

 

clip that beat,sphinx,videoclips,filip sterckx,toon aertsMaar de videoclip leeft dus nog, en dat is er deze week zowaar op twee locaties aan te zien. Op het Internationaal Filmfestival Leuven kun je vanavond en vrijdag nog naar de jaarlijkse videoclipcompetitie, en morgen kun je in de Gentse bioscoop Sphinx (waar negen jaar geleden ook Jigsaw Circus plaatsvond) naar de eerste editie van Clip That Beat. Bedoeling van die laatste is om elk jaar de beste Belgische videoclips van het afgelopen jaar te selecteren, er een hoop panelgesprekken, ontmoetingen en workshops aan op te hangen, er vervolgens mee door België te reizen - Gent is de zesde en overigens enige Vlaamse stop - en finaal een award uit te reiken aan wat het publiek op al die verschillende plekken het beste vond.

 

Omdat ik de voorstelling morgenavond inleid, weet ik al wat er wordt vertoond. Alleen heb ik beloofd om nog niets te lossen, behalve misschien onderstaande hoogstandjes van Filip Sterckx (Willow) en Toon Aerts (Jon Spencer Blues Explosion). Omdat het gewoon evident is dat die twee in de selectie zitten.

 

 

The European Pitchfork(s)

04 december 2012 Commentaren (1)

580377_542084292474258_1697966290_n.jpgEveryone knows about South by Southwest, Popkomm and Eurosonic but you might also want to keep an - some pun intended - eye on Glimps, which is rapidly growing into another showcase festival to be reckoned with. And no, I'm not just saying that because it takes place in my hometown Ghent - the birthplace of R&S, 2ManyDJs and the biggest binder of beautiful women on the planet.

 

Only in its second year, Glimps is about to set loose some eighty upcoming bands from all over Europe on twelve different locations all over town. I could give you a few pointers but A) there are just too many bands to choose from B) there are a couple of blogs out there who are way better-informed so I'll let them do the honours.

 

Talking about those blogs (and because showcase festivals need to involve serious talking), Glimps has asked me to moderate a 'debate' on Saturday December 15 about the importance of music blogs. The talk is called Pitchfork.eu and I'll be asking an English(wo)man (Ruth Saxelby, Dummy), a German (Henning Lahman, No Fear of Pop), a Spaniard (Jorge Mir, Listen Before You Buy) and a Belgian (Jarri Van Der Haegen, disco naïveté) about the meaning of their lifes, what upcoming bands need to do to the attract their attention, if they feel they can truly hype a new artist and if there is a need for a European Pitchfork. Per example.

 

Unless of course you think blogs are elitist and you'd rather rely on YouTube to discover new artists. Hey, whatever makes you happy!

 

The debate (for Glimps delegates) takes place on Saturday December 15 at Vooruit (Foyer Theaterzaal) from 11h10 until noon.

 

The Bryan Ferry (Jazz) Orchestra

27 november 2012 Commentaren (0)

THE-JAZZ-AGE.jpgHet is maar weinig popiconen gegeven om waardig ouder te worden: Rod Stewart is seniele coveralbums beginnen maken, Madonna maakt tegenwoordig infantiele dance, Lou Reed en Metallica waanden zich – kort, maar onvergetelijk – de Jackson Pollock van de toonkunst, en Peter Gabriel ging wereldmuziek maken.

 

Bryan Ferry daarentegen brengt eind deze week een – met terugwerkende kracht – verrukkelijk vintage jazzalbum uit waarop hij nummers als Don’t Stop the Dance, Avalon, Love Is the Drug en Virginia Plain onderdompelt in een Roaring Twenties-bad.

 

Al even bijzonder: The Jazz Age is een volledig instrumentaal album ‘omdat ik die nummers echt een compleet ander leven wou doen leiden en omdat ik vandaag zelf ook alleen maar naar instrumentale dingen luister’.

 

The Jazz Age is vanaf vrijdag verkrijgbaar op cd en vinyl. Ik zou aanraden hem op vinyl te kopen, maar cd is natuurlijk ook al vrij prehistorisch intussen.

 

Nick Cave and the Naked Seeds

I really don't have much to say about the new Nick Cave & The Bad Seeds album Push the Sky Away - other than it'll be out on February 18 and Mark Zuckerberg would have very much disliked me for posting the cover on Facebook (so I had to do that here).

NICK CAVE_ALBUM PACKSHOT.jpg

Mötorhead(phönes)

19 november 2012 Commentaren (0)

motorheadphones-iron-fist-over-the-ear-headphones.jpgNa Dr. Dre, Pauly D en The Glimmers, heeft nu ook Mötorhead eigen koptelefoons: Mötorheadphönes. Dat is in de eerste plaats goed nieuws voor Mötorhead-fans en in tweede instantie uiteraard ook voor hun buren.

 

De koptelefoons zijn naar eigen zeggen ontwikkeld omdat 'we all love the deep, low, warm feeling of that body-shuddering sound called bass - it rumbles through your chest like a juggernaut, feeling like it's coming from within instead of a speaker off in the distance. Unfortunately, most headphone makers (in a desperate hunt to achieve that warm low end) end up sacrificing the presence and dynamics in the mid and high end areas of the sound spectrum. The result is no warm low end body-shuddering bass experience.'

 

De Mötorheadphones (straks ook verkrijgbaar in België) zijn dus anders, maar vraag mij niet hoe anders, want ik val uiteraard nog liever dood dan met zoiets lelijks op mijn hoofd over straat te lopen.

17:50 in Music | Permalink | Tags: motorhead, motorheadphones | |

1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende